Projektbeskrivning
Vi vill med denna utställningen låta besökare själva utforska, reflektera och upptäcka.
Vad händer när vi inte är kritiska till hur historia presenteras i Film & Spel i underhållningsyfte.
Vilket ansvar har producenter av spel & film? När målet är att berätta en historia baserad på historiska fakta men detaljer fabriceras för att öka förhoppningen av ett ökat underhållningsvärde. Och vad kan egentligen krävas av konsumenten när det kommer till källkritik?
🎯 Syfte
Syftet med utställningen är att:
Synliggöra hur spel- och filmindustrin påverkar vår historiesyn.
Stimulera källkritiskt tänkande hos besökaren.
Lyfta både de risker och de lärandemöjligheter som dessa medier erbjuder.
Väcka diskussion om etiken i historieberättande inom populärkultur.
🧠 Tematiska fokusområden
1. Spelens narrativ som historieskapare
Vi analyserar hur spel återger historiska skeenden och hur dessa skildringar formar kollektiva minnen. Fokus ligger på:
Hur spel formar en kulturell och geopolitisk världsbild.
Fallstudier där fiktion blandas med verklighet och skapar falska minnesbilder.
Spelutvecklares (o)medvetna roll i opinionsbildning.
2. Filmens historieberättande
Filmens kraft att förenkla, dramatisera eller vinkla historia undersöks ur ett sociokulturellt perspektiv:
Hur samma händelse tolkas olika beroende på målgrupp och kulturell kontext.
Exempel på filmer som fungerar som historieskrivning – eller som verktyg för propaganda.
3. Mellan fakta och fiktion – den etiska dimensionen
Vi lyfter frågan: Bör spel- och filmskapare ta ansvar för hur deras verk formar vår förståelse av historien? Besökaren ges möjlighet att reflektera över gränsdragningen mellan kreativ frihet och historisk noggrannhet.
Två Forskningsöversiker
Forskningsöversikterna är relevant där allt fler, framförallt unga får kunskaper om historia genom populärkultur snarare än traditionell undervisning. Genom att granska hur spelutvecklarna påverkar historien vill vi att denna översikt ska bidra till ett starkare kritisk tänkande och förståelse för hur spel kan påverka hur vi ser historiska händelser.
Detta har vi gjort genom att titta på hur Spel samt Film haft samt har för påverkan på hur vi uppfattar vår historia. Samt hur denna även påverkar oss att komma ihåg en vinklad världsbild.
Filmens Påverkan
Denna forskningsöversikt handlar om filmens påverkan på hur viktiga historiska nedslag tolkas.
Hur kan vi förebygga falska minnen och förbättra vår källkritik. Fakta kontra underhållning, vad väger egentligen tyngst?
Forskningsöversikt – Film
Spelens Påverkan
Forskningsöversikten undersöker hur spel som Assassin´s Creed och Call of Duty skilldrar historiska händelser. Hur spelutvecklare har makt att påverka vårt kritiska tänkande genom förvrängning av historia via spel. I en tid där allt fler unga får sin historiska kunskap från populärkultur snarare än skolan, blir det intressant att undersöka hur spelen kan bidra till utbildning.